Emanuele Scoppola

Biografi

Emanuele Scoppola, född 1965 i Rom, Italien, undervisar keramik på anrika Antica Scuola di Arte Educatrive Museum i Rom sedan 2015.
Scoppola påbörjade sin konstbana 1993 med måleri under den amerikanska konstnären Toni Lucchesi. Keramik och skulptur började Scoppola studera först när han anslöt sig till Antica Scuola di Arte Educatrive Museum 2005 och har sedan dess fokuserat på detta medium, arbetandes under signaturen ‘Lalli’.
Scoppola har med sin keramik ställt ut på flera italienska mässor, utställningar och gallerier, och hans skulpturarbeten finns representerade på bland annat iQ hotel och Dopodomani suites and apartments i Rom, Italien, samt på Gelatolove i Carlsbad, USA.
Scoppola har sedan tidigare en fil.dr i jämförande litteratur från Sapienza Università di Roma och har studerat litteratur vid University of Washington i Seattle, USA.

Det som först lockade Scoppola inom keramiken är möjligheten att framställa slutna former och arbeta med formernas inre lufttryck innan de öppnas upp på nytt och får sitt slutliga uttryck – en process som Scoppola kallar Pneumatic shaping och vilken han använder sig av i modelleringen av många av sina fantasirika och fängslande fiskskulpturer.
Andra tekniker som Scoppola nyttjar för sin formgivning är drejskiva och lerpress, samt att skulptören för en del skulpturer nyttjar första steget i Pneumatic shaping-processen där långa lerspolar lindas till en skulpturkropp men sedan inte arbetar vidare med skulpturens inre lufttryck på samma sätt som i Pneumatic shaping.
Inspirationen bakom Scoppolas eklektiska fiskkompositioner sträcker sig tillbaka till skulptörens tidigaste barndomsminnen:

”Under det sena 60-talet, när jag först mötte fiskar, var deras fysiologi för komplex för mig att förstå. Jag trodde att deras kroppar var lufttankar.
Flera årtionden senare upptäckte jag nöjet i att modellera lera till former utifrån formernas eget inre luftmotstånd och laborera med deras lufttryck under krympningsfasen.”

I vissa av sina arbeten har Scoppola tagit lera-luft-samspelet till ännu en nivå genom att bearbeta skulpturerna till en- eller flertonade ocarinas, och därigenom ge dessa skulpturer en ytterligare karismatisk dimension:

”Alla mina ocarinas är hyllningar till luften som jag använder för den pneumatiska tillverkningsprocessen, för att ge henne en röst. Jag tycker om att skapa fiskformade ocarinas eftersom fiskar är tysta djur. I italien har vi ett uttryck ’muto dome un pesce’, tyst som en fisk. Därför är det något paradoxalt i att skapa en fiskformad källa till ljud, och något ömsint i att kyssa en fisk.”

Scoppolas val av lera varierar och han använder olika typer av lera vilka blandas för att få fram det material som uppfyller hans behov. De främsta typerna av lera är de toskanska Montelupo och Sansepolcro – även kända som Maiolica, en lera som används vid lågtempererad eldning på omkring 980°C.

Lindberg-on-Sea Art Gallery kan entusiastiskt och stolt meddela en exklusiv representation av Emanuele Scoppolas fantastiska keramikskulpturer på den skandinaviska marknaden.

Konstverk