Springtime Surge
Under mars håller Lindberg-on-Sea Art Gallery en soloutställning av Brittiska konstnären Michael Sole, där han genom livliga målningar i gränslandet mellan figurativt och abstrakt välkomnar Våren med sitt involuntariska konstnärskap.
I över ett decennium har stormiga hav personifierat Michael Soles ’Involuntaryism’.
En idé om ett oavsiktligt avtryck genom en ‘marionettering’ av färgen, där konstnärens ingripande endast innebär ett manipulerande av färg, duk, kulörer och strukturer, så att målningen tillåts ett eget liv för att nå det slutliga resultatet;
“The concept behind my paintings completely relies upon the idea of involuntary mark making. How the materials react with one another and how I go about applying them to the canvas. With this concept in mind, nature, with its natural geometry, is the perfect subject as a base to experiment from.”
Tillsammans med Soles mer stormiga havsscener presenteras i denna utställning två måleriserier som på olika sätt kontrasterar mot dessa motiv.
I serien Morning sea fokuserar Sole främst på lugna, harmoniska havsscener som ger Soles konstnärskap en än mer abstrakt dimension.
Akrylfärgens vita nyanser i dessa målningar framhäver oljefärgen och skapar de skuggor och färgskiftningar i havets skummande yta som är så utmärkande för den tidiga gryningens eller solnedgångens ljus;
“I wanted to start using colour in the white acrylic so that, for the first time in my work, the underneath oil paint could be lighter than the acrylic over the tip. It shows shadows in a breaking wave and also the spume during sunset or sunrise where the light shines beautifully reflecting on the sea and not the spume meaning the spume is darker.
I am also really enjoying the tranquility of these pieces compared to my usual rough stormy seas. You have got to get these right, they are more abstract and even though look easy can go wrong very quickly.
I live very close to a beautiful sandy beach called Alumchine near Bournemouth on the south coast of England. This is where the inspiration comes from just before sunrise on this particular beach.”
I serien English Gold arbetar Sole med guldblad som komplement till akryl- och oljefärgerna för att uppnå en ny dimension för sina verk med syfte att ytterligare lägga fokus på målningarnas färg, material och teknik snarare än motivet för ett än mer abstrakt resultat. Inspirationen kommer från den Österrikiska 1800-talsbildkonstnären Gustav Klimt och genom denna teknik känner Sole att han har hittat essensen av sitt konstnärskap;
”I wanted to try and use blues with the gold, keeping the strong contrast between the oil, the gold and the white acrylic without losing the energy of the sea and the spontaneity of my painting. It was so difficult to let oneself ‘go’ on top of the gold leaf as it is hours of laborious and delicate work laying the leaf. It is a series of paintings that confirmed for me that sometimes less is more. The contrast between the dark oil paint, the white acrylic and the brightness of the gold when the light shines on it makes me want to create more and more. These paintings, for me, seem to be the epitome of what I paint and why I paint.”